Těsnění švů

JAK NA TO: TĚSNĚNÍ ŠVŮ

 

Použití těsnění v automobilovém průmyslu se v posledních letech výrazně zvýšilo. Zjistěte vše, co potřebujete vědět o těsnění, zejména o těsnění švů při opravě karosérií vozidel, od použití standardních housenek až po obnovu továrních textur.

Klikněte na položku, abyste se dozvěděli více:

Metody spojování

Přídavná ochrana proti korozi

Historie těsnicích technologií

TĚSNĚNÍ ŠVŮ: Další informace

Zjistěte vše, co potřebujete vědět o těsnění švů.

Výhody lepení

• Udržení integrity struktury
• Rovnoměrnější přenos zatížení
• Rozložení zatížení po celé lepené ploše
• Přídavný těsnicí účinek proti pronikání vody a vlhkosti mezi spojované díly, což by jinak mohlo způsobit korozi

Těsniva a zejména těsnění švů musí vykazovat následující vlastnosti:

• Velmi dobrá adheze
• Vysoká pevnost (např. pro těsnění a lepení vysoce výkonných součástí)
• Vynikající antikorozní vlastnosti
• Vysoká pružnost
• Nízké smrštění a snadné vyhlazení, zejména u viditelných spojů
• Možnost přelakování
• Rychlé schnutí a vytvrzování

1. Butylová a plastická těsniva – těsniva bez vytvrzení (žádná změna struktury po nanesení)

Charakteristika:
• Nevytvrzují; zachovávají si své plastické vlastnosti
• Ideální pro těsnění mezi jednotlivými díly karosérie a těsnění rohových spojů
• Vysoká odolnost proti stárnutí
• Nezkřehnou
• Dobré utěsnění při malém vzájemném pohybu dílů
• Vynikající ochrana proti vodě

Těsnění švů - Technologie těsniv bez vytvrzení.

2. Těsniva ze syntetické pryže – fyzikálně vytvrzující těsniva (vytvrzují odpařováním vody nebo organických rozpouštědel)

Charakteristika:
• Vytvrzování probíhá odpařováním rozpouštědla v produktu
• Dobrá adheze i na mírně znečištěných, mastných nebo olejových plochách
• Možnost přelakování po úplném zaschnutí
• Odolné proti vodě a slané mlze

Těsnění švů - Technologie fyzikálně vytvrzujících těsniv.

3. Polyuretan (jednosložkový) –  chemicky vytvrzující těsnivo

Charakteristika:
• Vytvrzují pomocí absorbce okolní vlhkosti
• Vhodné pro těsnění a lepení
• Vyžadují dostatečnou dobu pro vytvoření kůžičky před lakováním; vhodné pro všechny běžně používané lakovací systémy
• Pružné, nestékavé, nekorozivní

4. Silanem modifikované polymery (jednosložkové) – chemicky vytvrzující těsniva

Charakteristika:
• Vytvrzují pomocí absorbce okolní vlhkosti
• Vhodné pro těsnění a lepení
• Možnost přelakování po vytvoření kůžičky pomocí běžného lakovacího systému
• Bez isokyanátů
• Bez silikonu
• Dobrá odolnost vůči UV záření
• Bez zápachu

Těsnění švů - Technologie chemicky vytvrzujících těsniv.

5. Silikony (jednosložkové) – chemicky vytvrzující těsniva

• Vytvrzují pomocí absorbce okolní vlhkosti
• Pružné těsnění (vyvarovat se použití při opravách  karosérií)
• Bez isokyanátů
• Bez možnosti přelakování

Spoje realizované většinou metod musí být dodatečně utěsněny, aby se zabránilo korozi způsobené vlivem okolního prostředí.

Geometrie plechu (bodově svařovaný, nýtovaný nebo lepený)

Těsnění švů - Těsnění nepravidelných tvarů spojů.

Těsnění nepravidelných tvarů spojů, např. těsnění dveřních panelů

Těsnění švů - Těsnění pravidelných spojů.

Těsnění pravidelných spojů, například podlahových panelů

Těsnění švů - Těsnění obou stran.

Těsnění obou stran

Třetí možnost: tvar L (pravý úhel), např. těsnění postranního a podlahového panelu

Těsnění švů - Těsnění uvnitř oblasti nanášení.

Vnitřní

Těsnění švů - Těsnění vně oblasti nanášení.

Venkovní

Těsnění švů - Těsnění uvnitř i vně oblasti nanášení.

Vnitřní a venkovní

Vnitřní použití, např.
Podlaha vozidel
Prostor motoru
Podlaha zavazadlového prostoru
Zadní panel
Kapota a dveře zavazadlového prostoru

Vnější použití, např.
Křídlo
Hrdlo palivové nádrže
Lemy
Postranní panel
Blatník
Podvozek/prahy

Těsnění švů - Těsnění švů pro použití v interiéru.
Těsnění švů - Těsnění švů pro použití v interiéru.
Těsnění švů - Těsnění švů pro použití v exteriéru.